Bulvarizace tisku pod drobnohledem na Katedře žurnalistiky
Již delší dobu se formální i obsahová stránka tištěných médií proměňuje v procesu, který přibližuje seriózní noviny těm označovaným jako bulvární. O tom, co to vlastně znamená „bulvární“ a co konkrétně s sebou tyto změny přinášejí, přednášel mediální teoretik PhDr. Tomáš Trampota, Ph. D. (FSV UK) v přednášce nazvané Bulvarizace médií. Dekonstrukce elitistického mýtu?, která proběhla 24. 4. na Katedře žurnalistiky FF UP v rámci interdisciplinárního cyklu Aktuální otázky médií, kultury a komunikace.
Trampota nejprve problematizoval samotný pojem, který se používá často, ovšem v různých smyslech. Poukázal na některé dílčí projevy hodnocené jako znaky bulvarizace, především však zdůraznil, že proměnu tisku nelze hodnotit odtrženě od proměny společnosti, jak se často činí – akademická obec i neakademická veřejnost nezřídka hovoří jaksi „generálně“ o bulvarizaci médií, což však stírá historický vývoj, kulturní odlišnosti a rozdílnou podobu novinových trhů. Ústředním objektem procesu bulvarizace je seriózní tisk, který, tlačen ekonomickou potřebou a bojem o čtenáře, adoptuje čím dál tím víc rysů tisku bulvárního. Ať již se jedná zjednodušování, negativismus, bombastičnost, nebo dominující vizuální složku. Dalším určujícím faktorem je rozdílná práce s kódem a jazykem – bulvár mnohdy používá jazyk apelující, hraje si na ochránce veřejnosti, čímž se podílí také na mytizaci „sladké minulosti a hořké budoucnosti“.
Kritici bulváru jej viní z ohlupování veřejnosti. Pozastavují se nad faktem, že v novinách tohoto druhu převažuje záměr pobavit nad záměrem informovat, a táží se, jestli se tak z veřejného prostoru nevytlačuje něco zásadního. Kritika zmíněné kritiky zase argumentuje, že její odsudky jsou vedeny z elitistických pozic. John Fiske například říká, že bulvární média jsou lidovou opozicí dominantnímu řádu. V této vyhraněné diskuzi se dnes ovšem jen málokdo ptá, zda se nebulvarizuje sociální a veřejná komunikace vůbec.
Přednáška se konala v rámci interdisciplinárního cyklus přednášek Aktuální otázky médií, kultury a komunikace, který pořádá Katedra žurnalistiky FF UP v rámci řešení projektu ESF Inovace oborů Kulturální studia a Mediální studia.
Pavel Juráš
foto Petr Bílek
Aktuální zpravodajství a publicistiku z Univerzity Palackého najdete na stránkách Žurnálu Online.