Tyto stránky jsou zastaralé a nepředstavují aktuální webovou prezentaci Univerzity Palackého.
Pokud jste sem zabloudili omylem, aktuální web je https://www.ff.upol.cz/.
Portál  |  STAG  |  e-mail
English
Filozofická fakulta UP
16.06.2011, 13:52, Stáří: 13 r.

Festival vzdělávání dospělých AEDUCA letos na téma: Vzdělávání v souvislostech

Autor: -map-, -pav-

1

2

3

Za účasti zástupců vzdělávacích institucí, firem, asociací, médií, osobností státní správy i politických představitelů byla 18. května v prostorách Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR slavnostně zahájena první část sedmého ročníku Festivalu vzdělávání dospělých AEDUCA. Při této příležitosti obdržela bronzovou medaili Za zásluhy o rozvoj UP v oblasti celoživotního vzdělávání RNDr. Ing. Lenka Cimbálníková, vedoucí Institutu celoživotního vzdělávání FF a zároveň ředitelka Festivalu. Druhá část přehlídky se na podzim tradičně přesune do Olomouce.

„Celoživotní vzdělávání musíme chápat jako komplexní program pro lidi, kteří na sobě mají zájem pracovat. Je to forma, která nám rozhodně může pomoci ke zvýšení konkurenceschopnosti České republiky,“ uvedla RNDr. Anna Putnová, Ph.D., MBA, poslankyně Parlamentu ČR, která nad zahájením festivalu převzala záštitu. „Myslím si dokonce, že do budoucna si podniky ani tak nebudou cenit lidí vzdělaných či kvalifikovaných, ale zejména těch lidí, kteří jsou flexibilní a ochotní svou kvalifikaci v průběhu života měnit," dodal pak Mgr. Jakub Stárek, ředitel odboru dalšího vzdělávání MŠMT.

I letošní ročník Festivalu se organizuje za účelem propagace celoživotního vzdělávání. Organizátoři se každým rokem snaží oslovit nejen veřejnost, ale i odborníky a vzdělávací instituce. Chtějí oslovit všechny aktéry v oblasti vzdělávání dospělých a rádi by, aby prezentovali, co za uplynulý rok udělali, aby navzájem sdíleli dobré praxe, zkušenosti, které získali, aby prezentovali projekty, které realizují. „Pro letošní ročník jsme vybrali téma: Vzdělání v souvislostech. Rádi bychom totiž, aby vzdělávání dospělých nezůstalo uzavřeným systémem v rámci společnosti. Chceme reflektovat změny, které do oblasti celoživotního vzdělávání přicházejí z vnějšího prostředí. Budeme se věnovat např. Age managementu, tedy vzdělávání těch pracovníků, kterým je nad padesát let. Připravujeme workshopy a odborné konference k tématům: Současná role vzdělávání dospělých v souvislostech, Možnosti a limity vzdělávání seniorů, Aktuální metody ve vzdělávání dospělých a (Ne)systémový přístup k financování dalšího vzdělávání,“ sdělila Žurnálu UP ředitelka Lenka Cimbálníková. V rámci úvodního setkání hovořil také PhDr. Zdeněk Palán, Ph.D., prezident Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, který kriticky poukázal na neexistenci koncepce dalšího vzdělávání, absenci související legislativy a řešení financování.

Organizátorem Festivalu vzdělávání AEDUCA 2011 je Institut celoživotního vzdělávání FF. Druhá část této přehlídky proběhne v Olomouci ve dnech 12.–14. září.

Na fotografiích:

1 - Slavnostní zahájení první části sedmého ročníku Festivalu vzdělávání dospělých AEDUCA proběhlo pod záštitou  poslankyně dr. Anny Putnové (vpravo)

2 - V rámci loňského ročníku Festivalu vzdělávání dospělých AEDUCA 2010 se jeho odborná rada rozhodla každoročně udílet prestižní ocenění za významné počiny v oblasti vzdělávání dospělých. Historicky první Cenu Vladimíra Jochmanna za rok 2010 obdržel prezident Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR PhDr. Zdeněk Palán, Ph.D., jeden z nejvýznamnějších propagátorů a realizátorů vzdělávání dospělých v ČR.

-map-, -pav-, foto T. Karger a M. Otava


Zaznělo při zahájení sedmého ročníku Festivalu vzdělávání dospělých AEDUCA:

Prof. Ivo Barteček, CSc., Katedra historie FF UP:

Nepokládám za obvyklé, aby při prezentaci Univerzity Palackého referující z Univerzity Palackého hovořil o mateřském pracovišti. (...) Nebudu tedy hovořit o Institutu celoživotního vzdělávání FF UP z pohledu Olomouce. Budu hovořit z pohledu dvou institucí – jedné národní a druhé nadnárodní. Tou prvou je Československý ústav zahraniční (Praha), jehož jsem členem a který dlouhodobě činnost ICV sledoval a sleduje.  Současně budu hovořit ze zkušenosti jednání stálé evropské děkanské konference, která se v minulém roce setkala v Lisabonu. (...) Stěžejní téma v Lisabonu představovaly panely  věnované celoživotnímu vzdělávání a kombinovaným studiím na evropských univerzitách. V referátech zúčastněných kolegů bylo až jednoznačně konstatováno, že celoživotní vzdělávání a kombinovaná studia představují jednu z priorit evropského vysokoškolského prostoru. Toto bylo připomínáno jak v souvislosti se stagnací a poklesem počtu obyvatel domácí Evropy, tak v souvislosti se zdůrazněným zájmem evropských univerzitních pracovišť posílit péči o nehmotné kulturní dědictví Evropy, tudíž i jazyky. (...) Pokud část Evropy tyto teze nepřijme a nebude realizovat své programy s důrazem na kulturní identitu Evropy (německou, francouzskou, polskou, ruskou atd.), nebude dobrým hospodářem a může se stát, že časem převládnou jiné než tradiční evropské kulturní hodnoty. (…) (Z projevu Hodnoty prověřené časem).

JUDr. Mag. iur. Michal Malacka, Ph.D., MBA, prorektor Univerzity Palackého:

S ohledem na skutečnost, že ukončené vzdělání již dávno nelze považovat za konstantu, která člověka kvalifikuje dosaženým titulem, trendy ve světovém i evropském hospodářském prostoru poukazují na výraznou potřebu flexibility pracovníků, která je dosažitelná pouze za předpokladu ochoty, dostatku příležitostí a prostoru k dalšímu vzdělávání. Již dnes proto musíme přizpůsobovat programy zejména terciárního vzdělávání faktu, že absolvent není „hotovým produktem“, ale spíše operativně se vzdělávající individualitou hledající si své místo ve společnosti a dynamicky se přizpůsobující vysokým nárokům současných zaměstnavatelů. Další celoživotní vzdělávání je, podle mého názoru, jednou z cest vedoucích k budoucímu úspěchu české a evropské ekonomiky (...). (Z projevu Význam celoživotního vzdělání pro rozvoj společnosti.)

Mgr. Tomáš Langer, viceprezident a výkonný ředitel Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, ředitel sekce školství Unie zaměstnavatelských svazů ČR, šéfredaktor odborného časopisu Andragogika:

Pod pojmem univerzita si můžeme představit ledacos. Zašedlé učebny plné typického pachu starých knih (...), ale také příjemné místo s otevřenou atmosférou, kde se setkávají odborníci akademičtí s odborníky praktickými, vysoce kvalifikovaní univerzitní učitelé komunikující se studenty na bázi vzájemného dialogu, navíc vybavení studijními materiály (...). Podobných míst však zatím není mnoho, nicméně i ta se čas od času objeví. A to i v Olomouci, jehož FF UP vybudovala již před několika lety fungující pracoviště pro výuku kombinovaného studia, ale také pro výuku v kurzech pro širokou odbornou veřejnost: učitele a ředitele všech stupňů škol, personalisty, vzdělavatele atd. Hovořím zde o Institutu celoživotního vzdělávání FF UP, který sice není pracovištěm unikátním, neboť podobná pracoviště vytváří většina vyspělých škol a fakult, ale jistě jej lze bez nadsázky označit jako pracoviště vzorové. (...)

Vybrala -map-

Více informací a kontakty na www.icv.upol.cz a www.aeduca.cz 



Aktuální zpravodajství a publicistiku z Univerzity Palackého najdete na stránkách Žurnálu Online.

Zpravodajství z UP
Vyhledávání studijních oborů na UPAbsolventi UP

Calendar of Events now only on Palacký University's  new webpages

Stránka aktualizována: 01. 04. 2011, Daniel Agnew