![Filozofická fakulta UP](fileadmin/obrazky-struktura/web2010/FF-550x50.jpg)
Reflexe filmového a televizního průmyslu na konferenci SIECE
Třetí ročník mezinárodní konference Filmový a televizní průmysl ve středovýchodní Evropě (Screen Industries in East-Central Europe - SIECE) se po dvou ročnících na Masarykově univerzitě přesouvá na Univerzitu Palackého do Olomouce. Ve dnech 28. 11.–1. 12. se tak v prostorách Uměleckého centra UP sejdou akademici i zástupci filmového a televizního průmyslu, aby tu v rámci letošního ročníku diskutovali o roli autora v audiovizi. Hlavními organizátory konference SIECE je Česká společnost pro filmová studia (CEFS) a projekt FIND, na němž se podílí UP spolu s MU a jehož cílem je rozvoj spolupráce mezi vysokými školami a mediálním průmyslem.
Konference SIECE je jedinou akcí svého druhu, která systematicky mapuje historii i
současnost mediálních průmyslů regionu a zapojuje do dialogu akademiky i tvůrce a
producenty. Organizátoři od začátku kladou důraz na reprezentativní zastoupení špičkových odborníků nejen ze zemí tzv. visegrádské čtyřky, ale také ze západní Evropy a USA. Za dobu své tříleté existence si konference získala vysoké mezinárodní renomé a reporty z jednotlivých ročníků se objevily v zahraničních časopisech a odborných fórech. Časopis Národního filmového archivu Iluminace již dvakrát připravil výbor z konferenčních příspěvků v angličtině.
Třetí ročník SIECE si jako hlavní téma vytyčil historické proměny a nové formy mediálního autorství. „Tento klasický uměnovědný pojem si v podmínkách kolektivní práce filmařů, korporátních strategií produkčních společností a nepředvídatelného vývoje audiovizuálních trhů žádá zásadní revize,“ říká doc. Petr Szczepanik, který konferenci odborně zaštiťuje.
„Akademici, tvůrci i producenti jsou nuceni o mediálních dílech přemýšlet jako o skupinové práci, která se řídí ekonomickými, organizačními, právními a v našem regionu mnohdy i politickými zákonitostmi mediálního průmyslu. Autor se zde často stává spíše obchodní značkou než původcem osobní umělecké vize. Přesto autorství zůstává jedním z nejdůležitějších principů fungování mediálního průmyslu, a to jak při rozhodování producentů o nových projektech nebo v marketingových kampaních, tak v kariérách tvůrců a v životě diváků, kteří si s pomocí oblíbených autorů pěstují vlastní vkus a životní styl,“ dodává.
Konference i tentokrát přivítá světově známé odborníky a zkušené praktiky. Britskobulharská expertka na postsocialistické kinematografie a na filmové festivaly Dina Iordanova se ve své přednášce zamyslí nad důvody „neviditelnosti“ autorských osobností středo- a východoevropského filmu v klání o Oscary a obecně na mezinárodním mediálním trhu.
András Bálint Kovács, nejznámější filmový teoretik působící v zemích bývalého východního bloku, bude přednášet o „nevědomém autorství“, které se vyjevuje až mikroanalýzou záběrů a jejich skladby. Všestranně zaměřený britský historik a kurátor Ian Christie, autor a editor knih o sovětském filmu, o Scorsesem či Gilliamovi, který v současné době přednáší na Filozofické fakultě UP, bude mluvit o filmových architektech, jimž bývá autorský podíl často nespravedlivě upírán.
Poslední den konference pak bude patřit filmovým producentům a jejich praktickému pohledu na autorství. Své příspěvky reflektující autorství z pozice
produkční praxe přednesou například Tomáš Hrubý (nutprodukce), Ondřej Beránek
(Punkfilm) a Martina Šantavá (Česká televize).
Konferenční program: http://bit.ly/183EtOc
Bezplatná registrace: http://bit.ly/16sPyph
Více o projektu FIND a konferenci SIECE: www.projectfind.cz
Aktuální zpravodajství a publicistiku z Univerzity Palackého najdete na stránkách Žurnálu Online.
![](clear.gif)